EiF@
1.00pg, 25 Julai 2010, Stesen bas Bukit Jalil

Ak mnggu emak mnjemputku..baru sampai dr JB ni, tapi badan xpenat mcm perjalanan pergi sana dlu..spnjang perjalanan balik ak tdo dengan selesanya..hehe..

Pulang saja di rumah, ak tdo lagi..hehe..kan dh tgh malam, so tdo la. "esok nk g amik gambar, utk bwk time ujian fzkal inspektor nnti.." ak merancang dlm kepala.. ok, papehal tdo dlu la...

Keesokan harinya, ak tetibe teringat adkku, baya. Dia kata nak dtg ke rumah, sbb nk g test fzkal same2.. so ak pon msg la dia..smsa ak menunggu msg balasan darinya, tibe2 ak dikejutkan dgn pggilan tel dr dia.. Lor, xnak msg je ke..ak pk dlm kepala..

"hello, Assalamualaikum" ak memulakan biara.."waalaikumussalam" Baya membalas.. "baya, bila nak datang sini?".. "nak datang ni, tapi dia tau x tokled tgh skt tenat skrg..kat Ktrgganu, ni org nak g sana dgn kak fadiah and Mus.." "eh, yeke? xtau plak.." ak membalas dgn nada terkejut.."ye, dia nak ikut x?" "Boleh jugak, tp leh x soh abg Mus dg jmput kt sini..xde kenderaan nk g sana la.." ak membalas lg.. "ok, kami dtg sana..dia siap2 la.."

dgn pantas, ak memberitahu berita itu kepada emak dan adk2..emakku yg terkejut ingin mengikut, nmun setelah berbincang akhrnya ak shja yg pergi dahulu..dh lama x balik KT ni.. erm..elok jugak la ak menjenguk beliau di sana...dengan menaiki proton saga yg dipandu oleh suami k.fadiah, kami berlima bertolak ke KT..

Perjalanan ke sana memakan masa lebih kurang 6 jam.. Kami bertolak dalam pukul 6 petang dan tiba di Kg Chabang 3, rumah tokled dan tokde sekitar jam 8.30mlm..

Pntnye..erm, byk yg berubah..rmh tokled betol2 depan highway, di dpnnya ade pejabat pos, pasar...memg sama mcm dlu..cume highway je yg nmpak baru dan lebar..di bawah rumah tokled plak ade klinik gigi, Salun..wah, ade kdi mkn lg kt hujung 2..senang nak g mkn ni..huhu..

Smpai shja di atas, rmh tokled ak terus bersalaman dgn sepupuku yg ada disitu..bersalaman dgn tokde, dan saat itu ku terpandang tokled ku yg terbaring lemah di atas katil di ruang tamu.. semakin kurus dia.. lantas ak nersalaman dgnnya, mengucup dahinya.. dh lama x jumpa tokled ku ni, di atas faktor2 yg tertentu, ak dan ibuku jarang dpt balik ke trgganu..erm.. keadaan dlm rmh sama mcm dlu, beberapa belas thn yg dulu, smsa ak masih sek rendah..byk kenangan waktu kecil di sini, yg kebanyakannya mencuit hati bila dkenang kembali bersama adk beradik..

"tokled skt pe sbnrnye.." ak bertnye pada sepupuku, k.fadiah. "erm, tokled lemah..xmampu nk bergerak sgt.." balasnya.. mmg dia xlarat utk bgun, dan memerlukan bantuan.. mkn pon disuap, mandi apetah lg..memg sungguh kesian.. kami cuba utk membantu apa yg boleh.. rupa2nya, tokled uzur, skt tua.. ak terdengar ayah cik aku bercerita kpd sedara mara yg hadir... erm, umurnya dah mnjangkau 80 thn.. pttla lemah je badan dia..kesinnye..huhu..

mlm itu, k.fadiah mmbelikan kami nsi dagang, yg dh lame gak ak xmkn..pergh..sedap gile yg asli dr KT ni.. huhu.. setelah mkn dn melihat2 keadaan tokled seketika, mata ak mula terasa mngantuk.. erm, nk tdo la ni..nmun kutahan mata kerna ingin mnggu ayah cik selesai membaca ayat2 suci al-quran buat tokled.. ak nak membayar duit tiket bas sbnarnye, sbb dia yg tolg belikan tkt utk kami ber3 pulang ke KL keesokan harinya, kerana lusa ak dan baya perlu mghadiri ujian fizikal di Cheras, KL.. wpun sebentar, namun kami mggunakan sepenuhnya peluang yg ade utk melawat tokled..

huhu, payah sikit nk pejam mata..sbb rmh tepi highway, bising dgn byi2 kereta yg memecut laju, maklum la..tgh2 mlm ni jalan kosong..so merempit la laju2..huhu.. tp ini pengalaman yg seronok juga, jarang pe dpt tdo sblh highway..hehe..

pg itu, ak bersalaman dgn ayah, makcik dan adk2ku yg bru tiba dr Ipoh jam 5pg.. ade race motocross di sana, Alhamdulillah adkku menang tmpt pertama..ak memg yakin ttg kebolehannya dlm bdg ni..dia mmg berbakat..dgn didikan dr ayahku dan mkcikku, shgga kini dia bnyk memenangi pertandingan2 motocross yg disertai d merata2 tempat..cuma sygnya sukan bermotor ini tak la sehebat F1 dan Moto GP, yg menawarkan plbagai ganjaran dan peluang yg besar utk pergi lbh jauh.. huhu~

Kami beramai2 pergi ke pasar yg terletak di seberang jalan.. dkt je, jalan kaki jela..hehe.. di situ,dpt kulihat kemeriahan dan kekecohan yg ada di pasar..maklum la, org bandar yg jarang msk pasar ni..slalu beli kat pasar raya je..huhu..macam2 ada, sebut je.. kami erjalan hgga ke hujumh, tmpt d mana makcik2 sibuk menjual kuih muih, nsi lemak dsb utk sarapan pg.. terdpt juga kuih tradisi trgganu, 'Akok' dan "Biskut Arab" yg dh lame juga ak xmkn..ak memilih utk mkn nsi dagang lg pg itu, dan mmbeli kuih Akok, biskut arab dan keropok lekor utk dibawa pulang ke KL..

dlm perjalanan pulang ke rmh, tiba2 adkku baya mengajak kami ke kedai yg terletak di belakan rumah tokled.. kedai yg kami suka oergi mase kecik2 dulu, beli asam, gula2 udang..hehe.. tak pasti la ade lagi ke tak kedai tu.. setelah dijenguk2, rupe2 nye kdi itu masih wujud.. cume penjagenye sudah bertukar.. kami pon ape lagi, borong la mcm2 gula2..nk mkn dlm bas nnti..mesti kakak yg jage kdi 2 pelik nape la "kanak2 dewasa" ni excited btol beli gula2 ni..hahaha...byk kenangan...adkku baya siap ckp kat kakak 2 lagi "dlu kami kecik2 suke beli gula2 kt kdi ni..dh brpa belas thn dh xdtg..rindu.." hehe..malu je..

setelah bersarapan, kami beramai2 menolong tokled mmbersihkan diri.. jam 9.30pg kami bertiga bersalaman dgn sedara mara yg ada, mak teh, ayah teh, ayah cik, makcik yati, mak chor, sepupu2, tokde dan tokled.. wpun berat hati, nmun kami terpksa pergi kerana ade urusan...huhu~

ayah, mkcik, ayah cik dan adk2 mghantar kami ber3 ke stesen bas... setelah bersalaman, kami ber3 pulang ke KL dgn 1001 kenangan dan berdoa smga tokled cpt sembuh dan sht spt dulu...amiin..

0 Responses

1Malaysia.. Saya anak Malaysia (^_^)