EiF@
Tersebutlah kisah, mengenai 3 teman tapi mesra yg baru aje mnjadi teman xsampai pon setahun..




Ifa (aku la tu..), Angah dan Jeff nama pggilan diberi.. (nama sebenar drahsiakan..hehe).. Pada mulanya malu2, sekarang muka x malu.. hahaha.. Kisah kami bermula dgn perkenalan d sebuah laman web sosial yg menjadi kegilaan ramai sekarang ni..apa lagi kalo bukan "muka buku" @ facebook.. Walaupun sbnrrnye kami ber3 ini pernah bertemu (dtg ke rumah..jumpa adik), namun dsebabkan masing2 takde rase nk bertegur sape, so bile jmpe wat2 x kenal jela.. mereka berdua ni kawan2 adik lelaki ak, dh kebetulan kan... Sampai la 1 masa d mana mereka ini telah dtakdirkan utk mnjadi kwnku..ceritanya bermula d suatu ptg yg indah...masa itu aku berada d rumah abg ak, sdg sibuk "memuka buku.." hehe.. Tiba2, jeng2.. terlihat 1 wajah yg aku xkenal dan adk laki ak pulak suggest ak utk "add" mamat ni..
"erm, x penah jmpe pon mamat ni..kwn adk kot..yela, kalo x, xkan adk ak soh add die ni.." kata ak dlm hati..
setelah membelek2 apa yg patut, ak pun menekan "add as a friend".. ak pelik sbnrnye, nape x kawan adk ak 2 je yg add ak sbg friend dia? tp bila d pk2 kan balik, mesti ak x approve dia nnti sbb ak x kenal n x penah jumpe die ni..ak ni agak cerewet dlm memilih kwn2 facebook ni..huhu~


Tak lame kemudian, die telah "approved" ak sbg kwn die..erm, leh la tgk2 pasal die ni..nak gak tgk kalo2 penah jmpe kat umah ke..tp rase mcm xpenah perasan je mamat ni..xpela..janji tau die ni kwn adk, ok la.. Setelah beberapa lame mnjadi kwn yg senyap sunyi tanpa khabar berita ni, tetiba ak dkejutkan dgn msg inbox dr beliau.. (Angah)..dari situ kami mula bertegur sape sbg sbg seorg kwn, dan berborak2 ape yg patut.. Akhirnye, kami ambil keputusan utk keluar bermain bowling same2..(tp xjadi main bowling..g karaoke plak..hehe).. Bukan berdua saje, tp bertiga..bersama dgn Jeff, yg merupakan kwn adkku juge @ kwn baik Angah ni..Jadi, tak la rase janggal sgt..huhu~ Lg ramai kwn lg bgus kan?

          Angah

  • umur: 25thn

  • besday: 20 Ogos 1985 (baru je lepas, tak bagi hadiah lg ni..)

  • juge digelar "mat bunga" oleh ak kerana jiwang.. (^^,)v

  • happy go lucky,cute, suke mengusik, agak "psycho", cool, baik hati dan menjaga persahabatan

  • minuman kegemaran: teh ais @ teh tarik

  • makanan kegemaran: daging salai masak lemak cili padi dan pape je mknn yg boleh dmakan.. (agaknye..hehe) kecuali tempoyak!

  • hobi: melepak, menyakat org & melayan perasaan..hihihi (memandai je.)
    Jeff

  • umur: 24 thn

  • Besday: 31 Ogos 1986 (Anak merdeka ooo.. Merdeka! hehe.. ni pun tak bagi hadiah lg ni..)

  • agak pemalu, happy go lucky, cute, suke juge mengusik, dan baik hati

  • minuman kegemaran: teh ais @ teh tarik juge..

  • mknn kegemaran: asam pedas.. hehe (memg favourite dia ni..)

  • hobi: merempit..hahaha..


Tp ak plg rapat ngan angah la, sbb die rajin berborak ngan ak ni..n agak "psycho" la..hehe.. Seorang yg sgt klaka, dan cute juge.. Jeff pemalu org nya..tp ak cube juge utk berborak dgnnya..sbb ak juge mau jd kwn die.. Ape yg ak suke dgn mereka ber2 ni, mereka baik..suke mmbahan org (usik2 je..) dan happy go lucky..slumber je.. memg happy la.. dh la aku memg xde kwn dkt ngan umah ni, so dpt plak kwn yg best mcm dorg ni, memg terbaik la..hehe.. Diorang 2 org ni memg byk persamaan, sbb 2 mereka ber2 kawan baik.. (^_^)



"teh tarik" @ "teh ais" memg kegemaran dorg ni..so, kalo dorg dtg umah..memg ak suke wat kan dorg ni teh tarik.. senang, jimat duit..dan leh lepak2 dpn umah bersama2 dgn adk2 ku..yela, kawanku, kwn adikku juge kan? tp kalo dh semuanya lelaki je, ak malu jugak la nk join, wpun depan rumah.. huhu..


Kali pertama keluar dgn mereka ni, ak dh pon kenal dgn mak dan adk2 angah ni.."ni membuktikan sy seorang yg jujur" kata Angah bila ak bercerita ttg hal itu kpdnya.. hehe, memg slumber la.. dan hari yg pertama itu juga mereka berdua turut kukenalkan kpd emakku..yelah, anak perempuan dia kan.. lgpun, apa salahnya kenalkan kwn baru kpd emak, barulah emak tahu dgn sape anak dia berkawan..dan senang juga utk ak bercerita @ mnta izin utk keluar..sbb dah kenal kan? (^_^)



Hari2ku sudah tidak bosan lg, sbb aku sudah ada teman utk ak bercerita.. Ak suka utk brkongsi ilmu dan perasaan dgn mereka ni..Walaupun usia perkenalan masih baru, namun wujud keserasian dan keselesaan dlm diriku.... Ak suka ambil berat pasal dorg ni, dan dorg pon same jugak.. "caring" la mksudnye.. sometimes we also like to share things together bcoz "sharing is caring" (^^,)v

Soalan yg plg Jeff suke tnye adalah mngenai menu masakan..kdg2 2 die yg bg cadangan nak masak pe, sbb ak ni dok umah je, so jd tggjwb ak utk msk lunch kt umah ni.. Angah plak sorg yg cool je, die nye soalan byk "psycho" hehe..sbb dia ni byk pengalaman, kdg2 ak suke utk mndengar ayat2 yg keluar dr mulut die ni..ade benarnye juga..wat ak buka mata dan mnda..  

Rasenye, mcm dh pnjg sgt dh ni..rasenye cukup dlu smpai d sini..cerita pasal teman ni memg xkan berakhir kan? so, pe pun..hope our friendship will remain..no matter what.. (^_^)v Love u all guys



4 comments | edit post
Reactions: 
EiF@
Khas buat teman2ku yg ku sayangi... hayatilah lirik lagu ini, ikhlas dariku buat kalian


Selama ini

Kumencari-cari

Teman yang sejati

Buat menemani

Perjuangan suci

Bersyukur kini

PadaMu Illahi

Teman yang dicari

Selama ini

Telah kutemui

 
Dengannya di sisi

Perjuangan ini

Senang diharungi

Bertambah murni

Kasih Illahi

KepadaMu Allah

Kupanjatkan doa

Agar berkekalan

Kasih sayang kita


Kepadamu teman

Ku pohon sokongan

Pengorbanan dan pengertian

Telah kuungkapkan

Segala-galanya...

 
KepadaMu Allah

Kupohon restu

Agar kita kekal bersatu

Kepadamu teman

Teruskan perjuangan

Pengorbanan dan kesetiaan

Telah kuungkapkan

Segala-galanya

Itulah tandanya

Kejujuran kita
 
(artist: Brothers)
0 comments | edit post
Reactions: 
EiF@
Erm, Ramadhan menjelma lagi tahun ini.. Alhamdulillah, sbg umat Islam ak bersyukur krna masih dpnjgkan umur dan kesempatan utk menikmati dan mnmbahkan amalan d bulan yg penuh barakah ini..


Spt kebiasaan, selepas berbuka puasa, pasti kebanyakan umat Islam akan mengambil kesempatan utk bersolat sunat terawih...maka penuhla surau2 dan masjid2 dbanjiri dgn umat Islam sepanjang bulan Ramadhan ini... aku juga tidak ketinggalan utk bersama2 memeriahkan majlis, maklum la..bulan yg dgalakkan utk kita mengumpul sbyk pahala yg boleh..berlipat ganda ganjarannya...


Mlm ini, aku berkesempatan utk menunaikan terawih d surau berhampiran... selesai 4 rakaat yg pertama, pak imam memberitahu makmum utk berhenti rehat seketika utk mmberi ruang kpd tazkirah yg akan dsmpaikan oleh pnceramah jmputan.. Agak terkejut juga makmum bila terdengar pengumuman itu, namun keadaan kmbali tenang pabila terfikir yg majlis ilmu memg bgs..memg sunnah nabi.. yg turut dihadiri oleh para malaikat..

Byk yg dperkatakan oleh Ustaz brkenaan... tentang solat sunat terawih, tahlil arwah, dll. Beliau bercerita mngenai sejarah solat sunat terawih ini yg dmulakan oleh Rasulullah S.A.W.. maka pabila para sahabat terlihat Rasulullah bersolat sunat terawih d masjid, maka bnda itu dperkatakan kpd shbt2 yg lain.. maka sejak sehari ke sehari bertambah ramailah umat Islam yg mngunjungi masjid utk bersolat terawih..shgga tibalah 1 mlm d mana Rasulullah tidak bersolat terawih d masjid krn bimbang umat Islam akan berfikir bhwa solat terawih itu adalah wajib.. di zaman itulah juga mereka memutuskan utk meilih seorg yg elok bacaannya utk mengimami solat sunat berkenaan...


Buat 8 atau 20 itu terpulang kpd individu itu sendiri...jgn bergaduh kerana solat terawih adalah sunat dlakukan, namun sekiranya terdapat perbalahan mgenai hal in di masjid, maka ianya mnjadi haram.. jd slpas solat isyak terus tutup masjid.. Nak buat smpai 800 rakaat pun boleh, krna memg tiada had bg solat sunat ini..

Beliau bercerita pula mngenai kematian..selepas kematian seseorg Islam itu, akan terputus la semua amalan kecuali 3 perkara, doa anak yg soleh, ilmu yg bermanfaat serta sedekah jariah..

Menyentuh tentang sedekah jariah, beliau bercerita mngenai kenduri arwah.. sebenarnya, Islam menyuruh kita utk memberi makan kpd kelurag si mati, krna mereka sdg bersedih..tetapi dgn dunia skrg, kita tahu senario yg berlaku adlah sblknya.. bukan tidak boleh, cume kalau boleh buat alternatif lain yg lbh bermanfaat..maksudnya yg boleh membahagiakan si mati untuk tempoh yg lama.. misalnya, menyedekahkan duit kenduri arwah itu d surau atau masjid utk aircond, karpet dsbgnya dgn nama arwah..selagi bnda itu masih dgunakan, maka pahalanya akan sentiasa berterusan utk arwah..berbanding dgn knduri arwah yg pahalanya hnya setakat itu shja... sudahlah si anak sdg bersedih, sibuk uruskan jenazah..mlm pula sibuk uruskan kenduri..sedangkan kita sbg ahli keluarga yg spttnya bertahlil utk arwah..

Anak2 zaman skrg, tidak ramai yg tahu mcm mne utk menguruskan jenazah..kbyakan hanya tau mghantar d pintu masjid shj, tugas selanjutnya diswastakan kpd org len... Bg anak2 kecil pula, dihantar mngaji kpda org lain, sdgkan kita sendiri patut merebut peluang itu mengajar anak mngaji kerana setelah mrka pndai mngaji dan mngamalkan..pahalanya akan smpai kepada kita juga.. sama spt org yg memulakan sesuatu perkara yg baik, pabila mnjadi ikutan maka org yg memulakan itu akan turut mendpat ganjarannya..begitulah sblknya, skranya seseorg itu memulakan perkara yg mungkar, mnjdi ikutan makan slgi mana bnda itu msh diamalkn, dia akan turut brkgsi dosa..wpun  sudah menggal dunia..

Erm, sebenarnya byk lg yg dperkatakan oleh ustaz tersebut.. apa yg ak dpt, ingin ak kgsikan kpd kalian yg mmbaca... InsyaAllah, ada masa kita smbg lg.. Salam.


0 comments | edit post
Reactions: 
EiF@
Erm, macam klaka je tajuk, tapi bila baca banyak kali, tak la kelaka pun sebenarnya..biasa la tu kan..hihi

Tapi, ade perkara yang ingin ku kongsikan di sini. Memang bunyinya biasa, namun sangat bermakna buat diri ku.. kenapa agaknya ye aku berkata begitu?

Sejak berpindah ke rumahku yang sekarang ni (dah msuk 8thn dh), terus terang aku katakan yang aku memang tak punya kawan disini.. kawan2 rapatku (sek rendah dan menengah) semua di rumah lamaku, di gombak... aku masih ingat lagi, ketika itu aku mula masuk ke tgkatan 4, dan aku bertukar ke sek men teknik, yang terletak di gombak (hehe)..  kawan2 sekolah kenayakannya tinggal di daerah gombak, dan ditempat2 lain.., maklum la sek asrama kan.. jadi, bila mahu keluar berjumpa rakan2, aku perlu plan dengan mereka dahulu, nk jumpa di mana..kemudian keluar sorang2 naik bas, pergi town.. time ni la aku belajar berdikari, memang buat2 berani la..huhu.... berbanding dulu, yg aku hanya perlu jalan kaki je pergi rumah diorang.. tak pun naik basikal ke,atau diorang datang rumah main baling selipar ke, main teng2, guli, lumba lari dll.. (seronoknye zaman kanak2..)

Tamat persekolahan, aku menyambung pula pelajaran di matrikulasi dan seterusnya universiti. Kawan2 yang aku kenal semuanya tinggal merata2, ada di Kelantan, JB, Kuantan, Shah Alam, Ipoh, Penang dll. Pendek kata, semua negeri ada la. Memang seronok, sebab kalo g bercuti mana2, ada kawan yg boleh tunukkan jalan... Tapi, teman untuk berborak2, or keluar di masa lapang macam mana? huhu..

Aku selalu jeles dengan adik2ku yang mempunyai kawan yang ramai di sini, datang rumah memanggil2 nama diorang. Maklum la, adk2ku ni memang sekolah berdekatan dengan rumah, jadi kawan depan rumah pun ramai.. Aku?? kawan dengan adik2ku jela.. Kalau diorang takde, aku bercerita dengan mak je..tak pun dengan kopi, teh or gmie.. (kucing2 aku..)huhu..

Alhamdulillah, aku bersyukur sangat bila aku mula mengenali 2 orang kawan adikku baru2 ini. Walaupun tempoh perkenalan orang kata masih di peringkat tunas je, namun aku sungguh selesa berkawan dengan mereka... Perbezaan umur mereka juga tidaklah jauh dariku, malah ada yang sebaya denganku. Sesungguhnya,mereka telah membawa kegembiraan dalam hidupku... yang memang aku inginkan sepanjang 8thun ini, mempunyai kawan di sini..untuk berkongsi cerita, keluar bersama2..dll.. Memang seronok kan? Dan yang paling best, adikku juga boleh join bersama2 keluar dengan mereka, dan senang jugak untuk aku bercerita dengan adikku tentang mereka...yela..kawan dorang gak kan..hehe.......Mungkin bagi sesetengah orang, bila membaca kisahku ini mereka akan tertawa dan berfikir "apa la yang istemewa sgt...kwn je kot.." huhu..namun bagiku ia sangat bererti, umpama hajatku 8thn lepas telah termakbul...huk huk..

Apapun, kurahapkan agar persahabatan yang terjalin akan terus berkekalan..kepada rakan2 baruku (Angah & Jep), walaupun hanya baru mengenali korang, korang memang best, sporting, slumber dan happening.. terbaek la!! Terima kasih kerana sudi menjadi kawan saya (^_^)

Lots of luv;

0 comments | edit post
Reactions: 
EiF@
Aku suke mendengar lagu yang didendangkan oleh juara AF8, Shahir..Kebahagiaan dalam perpisahan..  Bukan ape, ayatnya memg cukup menyentuh jiwa..aku pasti, setiap insan di dunia ini pasti pernah mengalami kekecewaan, perpisahan...yang pastinya ada hikmah tersembunyi..

Pernahkah kita terfikir, mungkin ade kebahagiaan dalam setiap perpisahan itu??? Hayatilah lirik ini...




Tak perlu ucapkan sepatah kata

Kerna lantang terbaca dari muka

Kau dan daku sudah tiada

Keserasian di jiwa

Mungkin magisnya sudah hilang



Tak perlulah kita mencuba lagi

Betulkan kesilapan perhubungan ini

Bila setiap perbincangan

Menjadi perbalahan

Manakah agaknya cinta pasti



Chorus:



Embun pun takkan mampu menyubur sekuntum

Bunga yang layu pada musim luruh

Yang dulunya mekar di sinar suria

Bila sudah kering pasti akan gugur



Seperti cinta kita yang jelas ternyata

Semakin lama oh semakin rekah

Menimbulkan tanya, apa mungkin kita

Temu kebahagiaan dalam perpisahan..



Usah titis air mata kau tangiskan

Ku dah cukup menampung selautan

Begitu lama ku pendam

Tapi hanya berdiam

Kerna cuba menafi realiti



(ulang chorus)



Kebahagiaan.. dalam perpisahan..


0 comments | edit post
Reactions: 
EiF@
Lokasi: Dapur rumah along
Masa: malam..tak ingat pukul berapa
Situasi: borak2 dengan kakak ipar sambil teman dia masak dinner



Sekadar buat renungan bersama, aku dan kakak iparku bercerita tentang mengapa dia dan abgku beriya-iya mengajakku menjaga anaknya di rumah ni..kerana dia tidak mahu apabila mereka dewasa, akibat dek terlalu lama duduk di rumah asuhan/nursery, anak2 dia akan melakukan perkara yang sama terhadap ibu bapa mereka..menghantar mereka ke 'nursery org dewasa', yang semestinya merupakan satu perkara yang menyedihkan buat ibu bapa kita..yang telah bersusah payah menjaga dan membesarkan kita dengan penuh kasih sayang, namu dibalas dengan dihantar ke rumah orang2 tua, kerana tidak ada masa untuk menjaga mereka dek terlalu mementingkan harta dunia...


Tidakkah kita sedar, duit yang kita cari hanyalah harta di dunia, tetapi berbuat baik terhadap kedua orang tua kita akan mendapat balasan yang baik di akhirat..yang mana satu yang kita mahu kejarkan?


berbalik kepada cerita kakak aku tadi, dia menyatakan kerisauan dan kebimbangan beliau sekiranya dia dan abangku akan menerima nasib yang sebegitu..disebabkan itulah beliau kalau ada kesempatan dan peluang, dia akan cuba untuk memastikan anaknya menghabiskan banyak masa di rumah berbanding di nursery... kerana walaupun mereka bekerja untuk mencari rezeki dan mengumpul harta, namun tujuannya adalah demi masa depan anak-anak mereka juga..jadi janganlah disebabkan terlalu leka mengumpul harta, hingga anak2 terabai...apa gunanya harta bertimbun2 tapi anak2 merana kekurangan kasih sayang dari ibu bapa mereka?


kenapa agaknya tiba2 sahaja kakak ipar aku berasa bimbang? erm... kakak iparku pernah menghadiri satu kursus psychology di sebuah tempat peranginan yang terkenal di negara kita ni..anjuran satu badan kerajaan. Kursus ini dihadiri oleh pegawai2 tinggi kerajaan, pendek kata orang-orang yang berpelajaran tinggi dan berpangkat besar dalam kerajaan. motivator itu bertanya kepada mereka; "siapa yang setuju, orang-orang tua diletakkan di rumah orang2 tua?, sila langkah kehadapan..." Memeranjatkan, lebih dari separuh peserta kursus ke depan...maknanya?? anda pasti tahu apa maksudnya..


 
Itulah yang menimbulkan kerisauan di dalam hati seorang ibu...pabila kita sudah berjaya, berpangkat besar, akibat terlalu sibuk dengan urusan kerja..keluaraga, ibu bapa terabai...

Renung-renungkanlah.......
0 comments | edit post
Reactions: 
EiF@
Kawan-kawan
kenapa mau lawan
dulu kan kita sama-sama kawan
kongsi teh secawan

kawan-kawan
kenapa mau lawan
dulu kan kita sama-sama kawan
duduk satu dorm berkongsi pengalaman

kawan-kawan
kenapa mau lawan
dulu kan kita sama-sama kawan
susah senang belajar kehidupan

kawan-kawan
kenapa mau lawan
dulu kan kita sama-sama kawan
pergi sekolah berjalan beriringan tangan

kawan-kawan
kenapa mau lawan
dulu kan kita sama-sama kawan
duduk bersembang sampai tak terlayan


kawan-kawan
kenapa mau lawan
dulu kan kita sama-sama kawan
susah senang mengharungi cabaran


kawan-kawan
kenapa mau lawan
dulu kan kita sama-sama kawan
duduk lepak di kedai mamak kat depan

kawan-kawan
kenapa mau lawan
dulu kan kita sama-sama janji kawan
mahu belajar hingga mencapai kejayaan

kawan-kawan
kenapa mau lawan
dulu kan kita sama-sama kawan
duduk bersembang berkongsi kedukaan

kawan-kawan
kenapa mau lawan
marilah kita sama-sama kawan
teruskan hidup walau apa rintangan yang datang

kawan-kawan
itulah gunanya kawan
susah senang sentiasa disisi beri dorongan
untuk tabah menghadapi dugaan dan cabaran kehidupan

lupakah kamu wahai kawan?
jangan kawan makan kawan
nanti merana tersiksa dan tekanan
baru nak cari semula kawan?

Ingatlah wahai kawan
kawan masa senang mudah dicari
kawan masa susah melarikan diri
kawan sejati jugalah yang sentiasa disisi
menjadi pendorong semangat diri.....

0 comments | edit post
Reactions: 

1Malaysia.. Saya anak Malaysia (^_^)

Photobucket
There was an error in this gadget